COVID-19

COVID-19

Sinds maart 2020 heeft Nederland te maken met een uitbraak van Covid-19 (Corona virus). Huisartsen Zuid Kennemerland eo zorgt in de regio’s Zuid en Midden Kennemerland voor ondersteuning aan huisartspraktijken tijdens de Corona crisis.

Huisartsen Zuid Kennemerland eo is de ondersteuningsorganisatie van de huisartsen in Zuid Kennemerland (Haarlem en omgeving) en Midden Kennemerland (omgeving Beverwijk en Heemskerk). Wij ondersteunen de huisartsen in deze regio’s met informatievoorziening aan patiënten over de coronavaccinaties.

Heeft u vragen over de coronavaccinaties? Bekijk dan onze veel gestelde vragen hieronder.

Direct naar Algemene vragen over vaccineren door huisartsen

Vragen over coronavaccinaties door huisartsen

Ik zie een vaccinatie teveel in Mijn RIVM of de Coronacheck app staan. Hoe kan ik de verkeerde vaccinatie laten verwijderen?

Als u voor uw 1e of 2e vaccinatie door Huisartsen Zuid Kennemerland eo namens uw huisarts bent gevaccineerd, dan kunt u contact opnemen met ons via info@hczk.nl. Wij vragen u dan om uw BSN nummer, achternaam (meisjesnaam) en geboortedatum en welke vaccinatiedatum niet klopt. Wij kunnen bij het RIVM een verzoek indienen om deze verkeerde vaccinatie te laten verwijderen.

Bent u gevaccineerd door uw huisarts zelf, dan kunt u bij uw huisarts aangegeven dat er een vaccinatie teveel in uw lijst staat. De huisarts kan dan ook een verzoek indienen om de verkeerde vaccinatiegegevens te verwijderen.

Ik ben twee keer gevaccineerd met AstraZeneca door Huisartsen Zuid Kennemerland e.o. namens mijn huisarts, maar ik kan mijn QR code niet genereren in de Corona Check app. Wat moet ik doen?

In de Corona Check app kunt u twee soorten QR codes genereren: Een QR code voor gebruik in Nederland voor toegang tot locaties en evenementen en een QR code voor reizen binnen de EU. Beide QR codes worden pas getoond 14 dagen na uw laatste vaccinatie.

Indien u uw QR code niet kunt genereren, kan dit komen doordat u geen toestemming heeft gegeven voor het doorleveren van de vaccinatiegegevens aan het RIVM. Wilt u toch wel uw gegevens laten doorleveren, neem dan contact op met info@hczk.nl. Indien u niet uw gegevens wilt laten doorleveren aan het RIVM, kunnen wij een QR code voor u aanmaken. Neem hiervoor ook contact op met info@hczk.nl .

Hebt u geen BSN nummer of hoorde u bij de registratie van uw vaccinatie dat de registratie niet lukte, dan kunnen wij een QR code voor u aanmaken. Neem hiervoor ook contact op met info@hczk.nl .

Lukt het om andere redenen niet om de QR code te genereren, kijkt u dan op de website van de Rijksoverheid.

Hoe kom ik aan mijn vaccinatiebewijs (EU Digitaal Corona Certificaat) waarmee ik kan reizen?

In de Corona Check app kunt u twee soorten QR codes genereren: Een QR code voor gebruik in Nederland voor toegang tot locaties en evenementen en een QR code voor reizen binnen de EU. Beide QR codes worden pas getoond 14 dagen na uw laatste vaccinatie.

Indien het niet lukt om uw coronabewijs via de CoronaCheck-app op te halen, kunt u contact opnemen met de helpdesk van CoronaCheck: telefoonnummer 0800 1421 of coronacheck.nl.

Heeft u geen toestemming gegeven voor het doorleveren van uw vaccinatiegegevens aan het RIVM? Dan kan u terecht bij uw huisarts. Deze kan een vaccinatiebewijs, in de vorm van een QR code, voor u genereren.

Ik ben (gedeeltelijk) in het buitenland gevaccineerd. Hoe krijg ik mijn EU Digitaal Corona Certificaat?

Als u één of meerdere vaccinaties in het buitenland hebt ontvangen, kunt u op de site van de Rijksoverheid kijken welke mogelijkheden u heeft in uw situatie om uw vaccinaties in de Coronacheck app te zetten.

Ik ben niet zo digitaal vaardig/heb geen mobiele telefoon of computer/snap niet hoe de app werkt/heb geen DigiD. Kan iemand mij helpen met het verkrijgen van mijn EU Digitaal Corona Certificaat?

Indien het u niet lukt om via uw mobiele telefoon of computer het certificaat op te halen, kunt u kijken op de website van de Rijksoverheid.

De CoronaCheck app kan geen gegevens van mij vinden. Hoe krijg ik mijn EU Digitaal Corona Certificaat?

Indien het niet lukt om uw coronabewijs via de CoronaCheck-app op te halen, kunt u contact opnemen met de helpdesk van CoronaCheck: telefoonnummer 0800 1421 of coronacheck.nl.

Het kan zijn dat uw gegevens niet compleet of niet juist zijn ingevoerd waardoor er een foutmelding is bij het laden van uw gegevens in de CoronaCheck app. Ook kan het zijn dat u geen toestemming heeft gegeven voor het doorleveren van uw vaccinatiegegevens aan het RIVM. Neemt u in dit geval contact op met degene die uw vaccinatie heeft gezet. Dit kan uw huisarts zijn. Als uw huisarts het vaccineren uitbesteed heeft aan Huisartsen Zuid Kennemerland, kunt u contact opnemen met info@hczk.nl.

Ik wil graag met een zorgprofessional spreken over mijn vragen over corona.

De GGD heeft een telefoonnummer beschikbaar gesteld waar mensen met vragen over corona die ze graag persoonlijk willen bespreken naar toe kunnen bellen. Het telefoonnummer is 0800-7707707. Dit telefoonnummer dagelijks te bereiken van 8.00 tot 20.00. Meer informatie is te vinden op www.vragenovercorona.nl .

Staat uw vraag er niet tussen?

Stuur dan een email aan info@hczk.nl met uw vraag. Wij doen ons best om uw vraag zo spoedig mogelijk te beantwoorden.

Coronabeleid van uw huisarts

Als u benieuwd bent naar het Corona beleid van uw eigen huisartspraktijk, dan kunt u die informatie meestal vinden op de website van de praktijk. Het is in ieder geval belangrijk dat u bij klachten gewoon contact opneemt en dit niet uitstelt. Belt u alstublieft altijd eerst en kom nooit direct naar de praktijk.